چطور شادتر زندگی کنیم؟ (راه هایی برای داشتن زندگی شادتر)

بچه های شاد با یک لبخند بزرگ

خودتان بهتر می دانید که اعصاب ناراحت منشاء بسیاری از بیماری های جسمی و روحی است. از آن سو فشار های اجتماعی و اقتصادی هم ما را برای بیشتر ناراحت بودن آماده می سازد. یک وقت هایی فکر می کنیم این سرنوشت ماست. اینکه مدام تحت فشار باشیم و غصه بخوریم.

اما گاهی می شود با تغییرات کوچک در سبک زندگی و تلاش خیلی کمی زندگی شاداب تری داشته داشت، آن هم با کم ترین هزینه!

در ادامه چند پیشنهاد برای شادتر زیستن را با شما به اشتراک می گذارم:

  • مطلق نگاه نکنیم: اول از همه این را باید بدانیم که هیچ وقت هیچ چیز صد در صدی در دنیا وجود ندارد. قرار نیست “همه” ی آن چیزی که ما برنامه ریزی کردیم اتفاق بیافتد. ما که نمی توانیم از دنیا بخواهیم که بر وفق مرادمان بچرخد! اصلا عادلانه هم نیست. چرا که شاید خیلی از خواسته های ما به ضرر دیگری باشد.
  • توقعمان را از دیگران کمتر کنیم: از همه ی دنیا ما فقط و فقط می توانیم خودمان را کنترل کنیم، پس هرگز نخواهیم توانست دیگری را آنچنان که خودمان می خواهیم پرورش دهیم. در نتیجه بهتر است وقت و انرژی خود را صرف انتظارِ رفتارِ دلخواه خودمان از سوی دیگران نکنیم! فراموش نکنیم که دیگران هم از ما توقع دارند طوری رفتار کنیم که آن ها می پسندند!
  •  از کلمات خوب استفاده کنیم: سعی کنیم در گفتگو ها از کلماتی با بار مثبت استفاده کرده و از منفی ها حتما بپرهیزیم. خیلی از ما در شوخی های خودمانی همدیگر را احمق، بی شعور، لعنتی و … صدا می زنیم. مغز پیام های دریافتی را مرتب در خود تکرار و بزرگ تر می کند. کافی ست به یکی بگویی احمق و مغز او صدها بار با خود تکرار می کند که “من یک احمقم”! حالا اگر او را “مهربان” صدا بزنید، مطمئن باشید در دیدار بعدی مخاطبتان مهربان تر خواهد بود. این مورد مخصوصا برای ارتباط با بچه ها حساسیت بیشتری دارد. کودکی را تصور کنید که “بی عرضه” خوانده شده و مقایسه کنید با کودک دیگری که مرتب او را “قوی و توانا” صدا زده اند! کلمات مسئولیت ما نسبت به یکدیگر را زیادتر می کند. پس بهتر است حواسمان به چیزهایی که می گوییم باشد.
  • بیشتر ورزش کنیم: لازم نیست حتما در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنیم. در هین انجام خیلی از کارها (مخصوصا کارهای خانه) می شود تحرک بیشتری داشت. پنج شش تا پروانه زدن در روز همسایه طبقه پایینی را معترض نمی کند. اصلا همین حالا که نشسته اید و دارید این متن را می خوانید چند بار دستانتان را در در هوا حرکت دهید. 🙂

رفتن-به-دامان-طبیعت-برای-زندگی-شادتر

  • آشتی با طبیعت: قطعا همه مان گاه به گاه برای تفریح و نفس تازه کردن به پارک های شهر سری می زنیم. سعی کنیم هر بار که به دامان طبیعت پناه می بریم بیشتر به آن دقت کنیم. درخت ها، برگها و چمن ها را لمس کنیم، گل را ببوییم، ریه هایمان را از اکسیژن تازه پر کنیم و با دقت به اطراف نگاه کنیم. طبیعت مخصوصا طبیعت بکر مثل کوه و جنگل و دریا سرشار است از انرژی مثبت. در ضمن یادمان باشد که در زمانی که آنجا هستیم به محیط زیست آسیب نرسانیم و تولید انرژی منفی نکنیم!
  • کودکانه رفتار کنیم: کودک درونمان را آزادتر بگذاریم. به خود سخت نگیریم که این کار زشت است و آن یکی در شان ما نیست. گاهی آب بازی کنیم. بادبادک هوا کنیم، مسابقه دو بگذاریم و… روانشناس ها می گویند اگر می خواهید بالغ بهتری باشید باید اجازه دهید کودک درونتان پررنگ تر ظاهر شود.
  • از رنگ ها بیشتر استفاده کنیم: خیلی از ما بخاطر ابهت بیشتر یا شیک تر بودن از رنگ های تیره زیاد استفاده می کنیم. فکر نمی کنم کسی از تاثیر رنگ ها (مخصوصا از نوع روشن شان) بر روحیه انسان نشنیده باشد! خوب است اگر حداقل در خانه لباس های رنگی رنگی تن کنیم، از ظروف رنگی استفاده کنیم، از رنگ های شاد برای تزیین خانه استفاده کنیم و…
  • صبح زود از خواب بیدار شویم: تا به حال صبح خیلی زود به خیایان ها نگاه کرده اید؟ منظورم قسمتی که همه دارند با عجله و خواب آلود به محل کارشان می روند نیست. منظورم طراوت و تازگی طبیعت در آن موقع روز است. اگر سعی کنیم صبح ها زودتر بیدار شویم و با آرامش به محل کار برویم می توانیم انرژی طبیعت را بهتر درک و دریافت کنیم! البته این مستلزم این است که شب را زودتر بخوابیم. ضمنا صبحانه ی مفصل هم به سرحالی و شادابی کمک می کند!!
  • کمتر غر بزنیم: این یک عادت بد ماست که زمانی که به مشکلی بر می خوریم تا عالم و آدم را از مشکلمان با خبر نکنیم بی خیال نمی شویم! سعی کنیم مشکلاتمان را برای خودمان نگه داریم و فقط از دیگران مشاوره بگیریم. هیچ شنونده ای بهتر از خداوند نیست. اگر دچار مشکل شدیم بجای غر زدن و ایراد گرفتن از این و آن به او پناه ببریم. هم آرام تر خواهیم شد و هم مطمئنیم از قدرتمندترین موجود کمک خواسته ایم. ضمنا همانطور که گفته شد مغز ما همه چیز را مرتبا در خود تکرار می کند. حالا اگر ما مشکلاتمان را مرتب تکرار کنیم، هم بیشتر فکرمان را مشغول کرده ایم و هم فرصت را برای فکر های بکر و جدید از خود گرفته ایم.
  • با افراد شاد بیشتر بگردیم: همیشه در اقوام یا دوستان افرادی هستند که بیشتر از بقیه می خندند و یا بقیه را به خنده وا می دارند، کسانی که بودن با آن ها انرژی بخش و شادی آور است. این افراد را شناسایی کنیم و سعی کنیم بیشتر با آن ها دم خور شویم. طبعا از افراد بسیار منفی هم فاصله بگیریم اما تلاش کنیم آن ها را هم در دنیای شادمان شریک کنیم.
  • هر دو روی سکه را ببینیم: قطعا همیشه زندگی فراز و نشیب هایی دارد. گاهی اتفاق های به تعبیر ما بد در زندگی می افتند. خوب است اگر بعد از هر اتفاقی یک برگه برداریم آن را دو قسمت کنیم و جنبه های خوب و بد اتفاق را کنار هم بنویسیم. یک قسمت برگه جنبه ی مثبت و قسمت دیگر جنبه ی منفی. اینطوری هم دقت و ریزبینی مان را تقویت می کنیم و هم از خاطراتمان درس می گیریم. بهتر است این کار را برای همه ی خاطرات بدمان تکرار کنیم.
  • به اشاعه شادی در جامعه کنیم: به این معتقد هستید که هر چیزی را در کائنات رها کنید زنجیروار می چرخد و به خودتان بر میگردد؟! اگر اعتقاد ندارید باید بگویم که این یک “قانون” اثبات شده است. پس اگر می خواهید زندگی شادتری داشته باشید، شادی را به دیگران هدیه دهید. مطمئن باشید شادی بیشتری به خودتان باز میگردد.

3 دیدگاه در “چطور شادتر زندگی کنیم؟ (راه هایی برای داشتن زندگی شادتر)

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.